Khamis, Jun 30, 2011

..Pemberian di depan mata..


Dari jauh, kelihatan seorang kanak-kanak perempuan yang usianya lebih kurang 11 tahun mendekati orang ramai yang lalu lalang, sambil ditunjuknya sekeping kad kecil yang mengandungi ayat-ayat Al-Quran.

Hamba Allah yang pertama tidak mengendahkan kad tersebut, dia hanya menghadiahkan senyuman. Lalu, kanak-kanak perempuan itu terus beralih ke Hamba Allah kedua. Pada mulanya Hamba Allah tersebut hanya memandang, tetapi bila kanak-kanak perempuan itu menghulurkan sekali lagi kad kecil itu, Hamba Allah itu mencari-cari sesuatu di poket seluarnya. Terlihat ada not berwarna hijau. Kali ini dia mengeluarkan dompetnya pula,tetapi yang ada cuma not berwarna hijau dan merah. Lalu Hamba Allah itu terus menyerahkan saja sekeping not berwarna hijau tersebut.

Setelah diberi sekeping not berwarna hijau tersebut, kanak-kanak perempuan itu terus berlalu ke orang lain pula dan seterusnya.

Dari jauh aku hanya memerhatikan saja gelagat kanak-kanak perempuan tersebut. Melihat pada Hamba Allah tadi, aku bersyukur masih ada Hamba Allah yang memberi saja apa yang ada di tangannya.

Moga hidup Hamba Allah itu diberkati...dan moga rezekinya bertambah berlipat kali ganda dengan apa yang diberinya...amin..

1 ulasan:

M13 berkata...

semasa hayat ini
kita bukan mencari
seorang yang sempurna
tapi
kita membina ukhuwah yang sempurna
ia bukannya sekadar
mengukur kasih sayang
di permulaannya
tapi
mengekalkan kemantapan kasih kita
sewaktu di penghujung
hayat ini